בכל מקום בו חיים בני אדם נדרשת יעילות. האבולוציה מתפתחת ומתקדמת, הטכנולוגיה מתפתחת, חומרי גלם חדשים מתגלים ושימושים חדשים נוצרים. בני אדם בכל העולם יוצרים ומפתחים מוצרים, אביזרים ושירותים שונים.
לישראל יצא שם של אומת סטרטאפ ולא לחינם. הישראלים מתמודדים עם הרבה מאוד קונפליקטים וצרכי ההישרדות היום יומיים שלהם הביאו אותם לחשוב באופן כזה שמייצר פתרונות מהירים וברוב המקרים גם טובים.
מדינת ישראל כבר השכילה לנתב את התכונה הישראלית הזו לאפיק כלכלי והיא מעודדת יוזמה ופיתוח בדרכים שונות ומגוונות.
אך לריבוי הרעיונות והיוזמות יש גם מחיר. כמו בכל מקום בו יש מבחר מתחילה להיווצר גם תחרות והתחרות הזו גם עשויה להקשות על תהליכי הביקוש וההיצע בשוק עצמו ולהביא לצורך בהגנה על הרעיונות של היוצרים והיזמים.
כדי להתמודד מצד אחד עם התחרות בין היזמים והרעיונאים ומצד שני בקרב הצרכנים ולסייע לרעיונות טובים להפוך להצלחות בצורה כמה שיותר חלקה, נכון לחלק את המשימות השונות ולאפשר לבעלי מקצוע שונים ומומחים לטפל כל אחד בתחום ההתמחות ולאפשר את פיתוח היוזמה משלב הרעיון לשלב הייצור והשיווק עם כמה שפחות מהמורות וקשיים.
לפעמים נדמה שמהרגע שעלה רעיון טוב במוח ועד לאקזיט זה עניין קצר אך האמת היא שמדובר בתהליך מאוד מפורט וקפדני המחייב ירידה לפרטים הכי קטנים ולפעמים מעיקים של תכנון , בדיקת הרעיון בהיבטים משפטיים וחוקיים , רישום פטנט וניהול כל שלבי הייצור והפיתוח.
אל דאגה!
למרות שמדובר בהליכים פרטניים ומורכבים זה לא אומר שלא ניתן לבצע אותם ביעילות ובמהירות. בחירת חברה עתירת ניסיון ומומחיות היא אחד הדברים החשובים בתהליך. חברה טובה תוכל ללוות את היזם והרעיון בכל השלבים ולהשאיר את השלבים היצירתיים והפיתוחיים ליזם ולנהל עבורו את הבירוקרטיה והניירת מה שיחסוך הרבה זמן וכאבי ראש והכי חשוב טעויות.
בדרך לפיתוח פטנט מספר שלבים חשובים:
- אפיון הרעיון – הגדרת המטרות והאפשרויות שלהן הוא יכול לתת מענה. האפיון כולל חקירה ובדיקת התנאים הקיימים השוק מבחינת קהל/י היעד, הצורך, בחינת והגדרת המוצרים המתחרים על יתרונותיהם וחסרונותיהם.
- הגדרת המוצר /השירות באופן מוגדר ומפורט מבחינת חומרי הגלם, כוח האדם, הגדרת משאבים נחוצים של כסף, זמן, בחינת אפשרויות פיתוח פטנטים וייצור, משמעויות הפצה, תכנון הדגם והמבנה הפיזי ברמת תכנון הנדסית /הדמיה של השירות באופן מוחשי כולל ירידה לפרטי מידות משקל, זמן וכל אלמנט שקשור למוצר /השירות.
- יצירת דגם – אבטיפוס ראשון, את אב הטיפוס לפיתוח רעיון /המוצר/השירות יש לייצר ולהעבירו מבחנים ובדיקות קפדניות לצורך איתור את הכשלים האפשריים והאופן לפתרונם. את כל ההערות והליקויים יש לתקן ולייצר דגם נוסף עד להגעה למצב שבו קיימת שביעות רצון מלאה מהדגם.
- ייצור – הכנת תכנית ייצור והגדרת המקום וקצב הייצור של המוצר, הכנת החומרים הנחוצים ליצרן, הכנת דגמים בתלת ממד או מצגות המדגימות את שלבי הייצור על כל הפרטי הטכניים הנחוצים. כמובן לדאוג להחתים את היצרן שייבחר על מסמכי הסודיות והאישורים הנחוצים, אישור הדגם הראשון שייוצר על ידם והזמנת כמויות בלוחות זמנים.